Tests ” Vai bērns ir gatavs skolai?”

Pāris mēnešu pirms skolas – tas ir labākais laiks, kad pārbaudīt, vai bērnam ir visas nepieciešamās zināšanas. Lasīt un skaitīt viņu noteikti iemācīja jau sagatavošanas klasē. Jums ir jāpārbauda loģika, zināšanas par apkārtējo pasauli. Tātad – lai jūsu bērns atbild uz šiem jautājumiem (tikai neuzdodiet tos visus uzreiz, labāk pa pāris jautājumiem piemērotā situācijā), pēc tam jūs varēsiet koriģēt viņa zināšanas.
Lai būtu vienkāršāk izsekot bērna zināšanām, izdrukājiet jautājumus un atzīmējiet maliņā ar plusu (+) un mīnusu (–) atbildes.

Jautājumus izveidoju pati un sadalīju nosacītos blokos pa tēmām.
•Kā tevi sauc? (Šo jautājumu uzdodiet dažādos variantos, piemēram, nosauc uzvārdu, nosauc vārdu; kā tevi sauc mamma mājās,
kā sauc vecmāmiņa, tētis utt.)
•Cik tev ir gadu? Kad ir tava dzimšanas diena? (Palūdziet precizēt ne tikai datumu, bet arī gadalaiku.)
•Vai tev ir māsas, brāļi? (Ja ir, jautājam, kā viņus sauc, cik viņiem ir gadu; ja nav, tad mēdz uzdot jautājumu, vai gribētu un kāpēc.)
•Vai tev mājās ir dzīvnieki? Pastāsti par tiem! (Vārds, suga; kas staigā, kas spēlējas; kur guļ utt. – lai bērns māk dažos teikumos
pastāstīt par zvēru.)
•Kā sauc pilsētu, kurā tu dzīvo? Vai zini interesantas vietas pilsētā? Kur tev patīk pastaigāties?
•Par ko tu vēlies kļūt, kad izaugsi? Kāpēc? Kādas vēl profesijas tu zini? Par ko strādā tava mamma, tētis? Ko tas nozīmē? (Piemēram,
vai bērns zina, ka tētis ir programmētājs un ka tas nozīmē strādāt ar datoru?)
•Nosauc savus draugus! Kāpēc tu ar viņiem draudzējies?
•Kas būs skolā? Ko tu tur gribi uzzināt?
•Kādas pasakas, grāmatas tu esi lasījis? Kas tev tajās patika?
•Kas ir jādara, ja sākas ugunsgrēks; ja kādam uz ielas kļūst slikti?
•Kas ir jādara, ja kāds svešinieks uz ielas piedāvā konfekti; ja sauc apskatīties kucēnus, puķes…?
•Kā pareizi ir jāšķērso ceļš? (Pārrunājiet visus variantus, ieskaitot sliktu redzamību uz ceļa, kā arī iemāciet bērnam, ka pat tad,
ja luksoforā iedegas zaļā gaisma, ir jāskatās, vai mašīna tiešām sāk bremzēt.)
•Kāpēc transporta līdzekļos un veikalā ir jāmaksā nauda?
•Kā ir jāuzvedas ciemos; teātrī?
•Kādi ir gadalaiki? Ar ko tie atšķiras? Kas notiek vasarā; rudenī utt.?
•Cik dienu ir nedēļā? Nosauc tās!
•Cik mēnešu ir gadā? Nosauc tos!
•Vai lietus ir vajadzīgs? Kāpēc?
•Ar ko atšķiras diena un nakts? Kas notiek dienā, kas – naktī?
•Nosauc ēdienreizes (brokastis, pusdienas…)! Ko tu ēd brokastīs, ko – vakariņās?
•Kāpēc ir jāmazgā rokas, jātīra zobi?
•Ko mēs darām ar ausīm, acīm, muti, zobiem, rokām, kājām, degunu?
•Pacel labo roku! Pacel kreiso roku!
•Ar ko cilvēks var pārvietoties pa gaisu; pa ceļiem; pa jūru?
•Kā ar vienu vārdu var nosaukt vilcienu, lidmašīnu, autobusu?
•Ko pārdod pārtikas veikalā?
•Kā vienā vārdā var nosaukt ābolus, bumbierus, ananasu utt.?
•Kā vienā vārdā var nosaukt lokus, gurķus, tomātus, kabačus utt.?
•Kā vienā vārdā var nosaukt krēslu, galdu, gultu, skapi?
•Kā vienā vārdā var nosaukt zābakus, kurpes, čības?
•Kādus traukus tu zini?
•Kur cep kotletes? Kur vāra makaronus? Kur cep kūkas?
•Kas ir ezers, jūra, upe, okeāns, peļķe?
•Krūms un koks: kas ir līdzīgs, kas – atšķirīgs?
•Lidmašīna un putns: kas ir līdzīgs, kas – atšķirīgs?
•No kā pagatavo maizi?
•Ko var pagatavot no piena? Kādi ir piena produkti?
•Kādi ir mājas dzīvnieki? Kādi ir savvaļas dzīvnieki?
•Ko nozīmē melot? Vai tas ir labi vai slikti? Kāpēc?
•Parādi un pastāsti, kāds ir cilvēks, ja viņš ir noskumis, saniknots, priecīgs, laimīgs!
•Ko nozīmē būt godīgam; drošam?
•Pārbaudiet jēdzienu sapratni: pa labi, pa kreisi, aiz, zem, virs, pie, blakus, uz priekšu, atpakaļ, tuvu, tālu!
•Sauciet bērnam vārdus, bet viņš lai izveido pamazināmos vārdus: govs – gotiņa, tomāts – tomātiņš utt.!
•Saskaiti no 0 līdz 10; no 10 līdz 0!
•Kāds cipars atrodas starp 6 un 8? Kas ir pirms 7? Kas ir pēc 3?
•Uz zariņa sēdēja 4 putniņi. 1 aizlidoja. Cik palika? Tad atlidoja 2 putniņi. Cik tagad ir putnu uz zariņa?
•Uzzīmē trīsstūri, kvadrātu, apli! Kuri priekšmeti ir līdzīgi šīm figūrām?
•Kurš vārds ir garāks: „tārpiņš” vai „čūska”, „aste” vai „astīte”?
•Cik burtu (skaņu) ir vārdā „ola”, „ābols”, „māja” utt.?
•Izdomā vārdus, kas sākas ar burtu A (vai citu)! Grūtāks variants – ja tiek norunāts, ar kuru burtu vārds beigsies.
•Ir jāpaņem kāda bilde, un jāizdomā mazs stāsts.
Šis ir pamats jūsu nodarbībām ar bērnu.
Paskatieties, kurās sfērās bērns ir mazāk zinošs, paspēlējiet spēles, kas palīdzēs attīstīt nepieciešamās iemaņas un zināšanas.